تولید قطعات هواپیما توسط پرینتر سه بعدی


طراحی  قطعات به وسیله کامپیوتر و تولید آنها با  پرینتر سه بعدی، در حال تبدیل شدن به امری عادی است و این روش در صنعت هوایی جایگاه جلوتری دارد.

به گزارش گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس و مجله چاپ سه بعدی، در کارخانه ایرباس در «هامبورگ»، چاپگرهای لیزری سه بُعدی می‌توانند قطعات فلزی گوناگونی برای طیف وسیعی از قطعات ایرباس تولید کنند که سبک‌تر، مقاوم‌تر و بسیار ارزان‌تر هستند.

 

23

2e23b29d77

 

 

 

 

 

 

 

صدها قطعه با استفاده از چاپگرهای سه بعدی بر روی ایرباس 350 نصب شده است؛ این روش 70 درصد از نظر زمانی و 80 درصد هزینه تولید را کاهش می‌دهد.

«پیتر ساندر»، مدیر تکنولوژی‌های جدید ایرباس گفت: این کار بسیار جالبی است، این قطعه بخشی از سیستم سوخت است که شامل 2 لوله تعبیه شده در یک لوله است و معمولاً از 10 بخش جوش داده شده، ساخته شده است.

با چاپگرهای سه بعدی این امکان را داریم که دو لوله را در یک لوله دیگر جای بدهیم و آن را تولید کنیم؛ در این حالت وزن قطعه کاهش می‌یابد اما جالبترین نکته این است که هزینه‌ها را تا 30 درصد کاهش می‌دهیم.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز،‌ چاپگرهای سه بعدی می‌توانند یک شیء سه بعدی را از یک فایل دیجیتال تولید کنند؛ این چاپگرهای سه بعدی می‌توانند فایل‌ها را با استفاده از پودرهای پلاستیک و فلزات مختلف از جمله تیتانیوم و فولاد، به قطعات مکانیکی واقعی تبدیل کنند.

«کورتیس کارسون»، مدیر یکپارچه سازی سیستم‌ها در ایرباس گفت: از نظر من امروزه بیشترین سود برای شرکت‌های هواپیمایی کاهش دادن وزن هواپیماست.

وی افزود: با کاهش وزن، در هزینه‌های تولید هواپیما صرفه جویی می‌کنیم؛ این راهی برای بهبود مصرف سوخت و صرفه جویی در هزینه سوخت هواپیماهاست؛ این کار همچنین به بهبود درآمد شرکت‌های هوایی و همچنین کارآمدی بهتر هواپیما می‌انجامد.

نخستین پرواز یک هواپیمای تجاری با قطعات فلزی سه بعدی در سال 2016 میلادی انجام خواهد شد و تولید انبوه آنها 30 تن قطعات فلزی تولید شده با چاپگرهای سه‌بعدی در سال 2018 خواهد بود.