پرینت سه بعدی موتور فضاپیما

یک شرکت استارت آپی به نام Orbex، دفتر مرکزی خود را با هدف توسعه نخستین راکت انگلیسی در اسکاتلند راه اندازی کرد و از یک موتور موشکی پرینت سه بعدی شده، رو نمایی کرده است. این موشک برای حمل بار به فضا استفاده می شود. در ادامه بیشتر بخوانید.

موشک با موتور پرینت سه بعدی شده

شرکت اوربکس موفق به تولید موشکی با کمک تکنولوژی پرینت سه بعدی شد و تنها با سه کارمند تمام وقت در سایت، امیدوار است که تا پایان سال جاری، بیش از ۱۳۰ شغل را در این منطقه ایجاد کند.

همچنین این شرکت نخستین راکت خود که به کمک پرینت سه بعدی تولید شده و برای ارسال ماهواره های کوچک به مدار زمین طراحی شده است، در یک رویداد در نزدیکی اینورنس در اسکاتلند معرفی کرد.

پرینت ۳ بعدی موتور فضاپیما
پرینت ۳ بعدی موتور فضاپیما

طبق ادعای این شرکت، این راکت ساخته شده از فیبر کربن سبک وزن با فرمول ویژه و یک کامپوزیت آلومینیومی، بزرگترین موتور موشکی پرینت سه بعدی شده در جهان است.

طبق گفته این شرکت، این موتور تنها از یک قطعه و بدون هیچ مفصلی ساخته شده است. به این معنی که این موتور پرینت سه بعدی شده استحکام بیشتری داشته و کمتر از ضعف در مفاصل و اطراف جوش ها رنج می برد. این موتور موشک اولین موتور موشک تجاری است که با پروپان زیستی، یک سوخت پاک و منبع سوخت تجدید پذیر با کاهش انتشار کربن کار می کند. این شرکت ادعا می کند که سوخت این موشک ۱۰۰ درصد تجدید پذیر بوده و انتشار کربن را تا ۹۰ درصد کاهش می دهد.

این موشک ها نخست برای حمل ماهواره ها تا ارتفاع ۷۷۶ مایلی (۱،۲۵۰ کیلومتر) طراحی شده بوده  است. این شرکت اعلام کرده است که قرار است در سال ۲۰۲۱، یک حمل بار آزمایشی از Surrey Satellite Technology Ltd (SSTL)  بریتانیا که تولید کننده ماهواره های کوچک است انجام گیرد.

گراهام تاورناک، مدیر اجرایی آژانس فضایی بریتانیا گفت: “امکانات جدید طراحی موشک شرکت اوربکس بریتانیا را یک گام به توانایی راه اندازی تجارت داخلی خود نزدیکتر کرده است.  امکانات جدید و عملیات فضایی در آینده کمک خواهد کرد که مزایای اقتصادی و اجتماعی زیادی را نه فقط در اسکاتلند بلکه در سراسر انگلستان به دست آوریم.”

موشک با موتور پرینت سه بعدی شده
موشک با موتور پرینت سه بعدی شده

شرکتOrbex  یک مرکز فرماندهی به متراژ ۲۰۰۰ مترمربع در شهر فورس در شمال شرق اسکاتلند برای استقرار موشک و کارکنان مهندسی ساخته است. ساختمان مرکز فرماندهی، یک طرح موشک، مرکز عملیاتی و دفاتر اجرایی را با هم ادغام می کند.

گرک کلارک وزیر بازرگانی بریتانیا گفت: “برنامه های یک فضاپیما در Sutherland سرمایه گذاری های قابل توجهی را جذب کرده است و امکانات طراحی موشک Orbex بیش از ۱۰۰ شغل جدید را به منطقه هایلند اسکاتلند به ارمغان خواهد آورد. این استراتژی صنعتی مدرن ما در عمل است. بخش فضایی یک موفقیت بزرگ در بریتانیا است و ما برای اطمینان از رشد در فضای تجاری، با این صنعت همکاری بسیار نزدیکی می کنیم. نوآوری ها، توانایی ها و تخصص های جدید باعث رشد قابل ملاحظه ای می شود، در نتیجه این بخش سالانه نزدیک به ۱۵ بیلیون پوند درآمد دارد.”

موشک با موتور پرینت ۳ بعدی شده
موشک با موتور پرینت ۳ بعدی شده

کریس لارمور مدیر اجرایی Orbex گفت: “از زمان اطلاعیه ای در ژانویه ۲۰۱۸ که در آن ما برای پرتاب موشک با پرینت سه بعدی شده از ایستگاه فضاییSutherland  انتخاب شدیم یک سفر باورنکردنی را تجربه کردیم. در حال حاضر ما نه تنها یک نمونه اولیه از Stage 2 تکمیل شده از موشک Prime  داریم، بلکه یک لیست در حال رشد از مشتریانی داریم که امیدوار هستند در میان اولین ها برای پرتاب ماهواره ها از اسکاتلند قرار بگیرند.”