صنعت چاپ سه بعدی هر ساله بیشتر از سال گذشته به شکل هایی که قبلا غیرقابل تصور بوده است شکوفا می شود. در حال حاضر بازارخدمات پرینت سه بعدی به دو دسته اصلی تقسیم می شود: یکی برای مصرف کنندگان و دیگری برای اهداف صنعتی.

در این مقاله تمرکز ما بر استفاده حرفه ای از تکنولوژی چاپ سه بعدی خواهد بود. اگر شما صاحب یک کسب و کار تولیدی هستید، یک مهندس صنعتی به دنبال ایجاد نمونه اولیه دستگاه های کارآمد و یا هر فرد دیگری که می تواند از ساخت افزایشی حرفه ای بهره مند شود هستید، ما در این جا برای شما مزایا و معایب تکنولوژی پرینت سه بعدی را مورد بررسی قرار می دهیم. این مقاله به شما نشان میدهد که چگونه این فناوری در حال ظهور را با جریان کاری روزمره کسب و کارتان ادغام کنید.

مزایا و معایب استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی

مزایا و معایب تکنولوژِی چاپ سه بعدی

در حالی که چاپ سه بعدی به طور قابل توجهی یک فناوری نواورانه است، مزایا و معایبی مخصوص به خود را دارا می باشد. اگر شما در فکر استفاده از این تکنولوژی در کسب و کار خود هستید، مهم است که با جوانب مثبت و منفی آن آشنا شوید.

مزایای فناوری چاپ سه بعدی

  • چاپ سه بعدی و سرعت

چاپ سه بعدی به روش SLS
چاپ سه بعدی به روش SLS

 یکی از مزایای اصلی فناوری های ساخت افزایشی، توانایی تولید قطعات با سرعتی بالاتر از سایر تکنیک های تولید متعارف است. این ویژگی بخصوص برای نمونه سازی سریع، به طراح اجازه می دهد که یک نمایش فیزیکی از ایده خود را ظرف چند ساعت به نمایش بگذارد. این کار تولیدکنندگان را قادر می سازد تا مشکلات بالقوه را شناسایی و آنها را سریعا برطرف کنند.

  • چاپ سه بعدی و کاهش هزینه

در اغلب موارد، فناوری های ساخت افزایشی هزینه ها را به روش های گوناگون کاهش می دهند. برای مبتدیان هزینه های انرژی مصرفی عملکرد ماشین به ویژه هنگامی که شما در نظر دارید عملیات تولید را با سرعت انجام دهید به طور کلی کم است. تکنولوژی چاپ سه بعدی همچنین به کاهش هزینه های مواد و نیروی کار کمک می کند. اما مهمتر از همه، این فناوری سبب کاهش ریسک در هنگام گردش کاری تولید می گردد. با استفاده از فناوری های ساخت افزایشی برای نمونه سازی سریع، کسب و کار قادر به مشاهده و تعمیر مدل ها قبل از ارسال آنها برای تولید نهایی می باشد. این امر تا حد زیادی باعث کاهش هزینه های غیر ضروری در طول فرایند تولید می شود.

  • چاپ سه بعدی و افزایش آزادی در طراحی و پیچیدگی هندسه

چاپ سه بعدی، مزایا و معایب آن

یکی دیگر از امکانات مهمی که تکنولوژی ساخت افزایشی فراهم می سازد، افزایش آزادی در طراحی و توانایی تولید هندسه های پیچیده است. با توجه به فرایند لایه به لایه ای که در تکنولوژی چاپ سه بعدی از آن استفاده می شود، شما قادر به دستیابی به زاویه ها و شکل هایی هستید که ساخت آن با استفاده از سایر تکنیک های تولید تقریبا غیرممکن است.

  •  چاپ سه بعدی و قابلیت دسترسی

هر ساله تکنولوژی های تولید افزایشی مقرون به صرفه تر شده و به این ترتیب به طور فزاینده ای برای گستره وسیع تری از کاربردهای صنعتی قابل دسترس می گردند. همراه با این رشد، دانش و سهولت در استفاده نیز افزایش یافته و در نتیجه تعداد بیشتری از مردم قادر به ادغام این فناوری در جریان کار خود خواهند بود.

  • چاپ سه بعدی و سفارشی سازی

سفارش ماکت چاپ سه بعدی
سفارش ماکت چاپ سه بعدی

یکی از برجسته ترین ویژگی های فناوری های ساخت افزایشی، توانایی سفارشی سازی انبوه است. از آنجایی که قطعات چاپ سه بعدی شده معمولا در یک زمان تولید میشوند، این ویژگی به طراحان و شرکتهای تجاری امکان تغییر، اصلاح و یا سفارشی کردن محصولات خود را به منظور تطبیق با ویژگی های درخواستی می دهد. سفارشی سازی انبوه یکی از مهمترین علل فروش پرینترهای سه بعدی است.

  • چاپ سه بعدی و تولید ضایعات کمتر

یکی دیگر از مزایای فناوری های ساخت افزایشی، تولید ضایعات کمتر است. در مقایسه با دیگر تکنیک های تولید مانند تراش CNC، تکنولوژی چاپ سه بعدی از مواد کمتری استفاده کرده و میزان ضایعات را کاهش می دهد. این به نوبه خود نیاز به حمل نمونه های اولیه و محصولات به فاصله های طولانی را کاهش می دهد. در حال حاضر، فایل های دیجیتال را می توان به هر نقطه ای ارسال و با استفاده از یک چاپگر سه بعدی آن ها را تولید کرد.

معایب فناوری چاپ سه بعدی

  • چاپ سه بعدی و محدودیت های مواد

یکی از دلایلی که فناوری های تولید افزایشی همیشه برای تولید نهایی استفاده نمی شود، محدودیت های مواد اولیه موجود است. در حالی که این مسئله ای است که به آرامی در حال برطرف شدن می باشد، خط فعلی مواد چاپ سه بعدی حرفه ای دارای خواص مکانیکی کمی هستند. از آنجایی که قطعات به صورت لایه ای ساخته می شوند، در مقایسه با تراشکاری یا قالب گیری تزریقی، قطعاتی ضعیف تر و دارای چگالی کمتری می باشند. با این حال از آنجایی که این صنعت به سرعت در حال پیشرفت می باشد، قابلیت های مواد مورد استفاده آن نیز پیشرفت خواهد کرد.

کاربرد چاپ سه بعدی در پزشکی
کاربرد چاپ سه بعدی در پزشکی
  • چاپ سه بعدی و محدودیت های اندازه

ضعف دیگری که این فناوری با آن روبرو می باشد محدودیت در اندازه قطعه تولیدی است. قابلیت های اندازه محدود به حجم ساخت پرینتر سه بعدی است، به این معنی که شما نمی توانید بیش از محدودیت های از پیش تعیین شده چاپ کنید. این کار نه تنها باعث جلوگیری از تولید اشیاء بسیار بزرگ می شود، بلکه چاپ همزمان قطعات کوچک را نیز ناممکن می سازد .

چاپ سه بعدی دایناسور
چاپ سه بعدی دایناسور
  • چاپ سه بعدی و دقت دستگاه

اگر شما به دنبال تولید قطعه ای با دقت سوزنی هستید، بهتر است با احتیاط از تکنولوژی چاپ سه بعدی استفاده کنید. بسیاری از مواد دقتی در حدود ۰٫۱ میلیمتر دارند. صنعت چاپ سه بعدی در این زمینه پیشرفت کرده است، اما قبل از سرمایه گذاری بر روی یک پرینتر سه بعدی بهتر است دقت دستگاه را مورد بررسی قرار دهید.

  • چاپ سه بعدی و محدودیت های تولید

اگر چه چاپ سه بعدی دارای ارزش غیر قابل انکاری در ساخت سریع نمونه های اولیه می باشد، زمانی که بخواهیم به فراتر از آن نگاه کنیم محدودیت های چشمگیری وجود دارد. در حالیکه پرینترهای سه بعدی می توانند به صرفه جویی در هزینه ها برای تولید نمونه های اولیه و کوتاه مدت کمک کند، در تولید انبوه این مزیت به ضرر تبدیل شده و هزینه ها افزایش می یابد. تکنیک هایی مانند قالب گیری تزریقی، راه حل های سریع و ارزان تری برای تولید انبوه محصولات نهایی ارائه می دهند.

منبع : سایت پرینتر سه بعدی آیدیزاین