یک فروشگاه تولید ماشین و موتورسیکلت های سفارشی در آتلانتا از تکنولوژی پرینت سه بعدی جهت توسعه موتور سیکلت ۲۰۲۹ Majestic براساس مدل موتور سیکلت فرانسوی پیشین ۱۹۲۹ Majestic، استفاده کرده است.

ساخت موتور سیکلت سفارشی با پرینتر سه بعدی فلزی

پرینت سه بعدی موتور
پرینت سه بعدی موتور

موتور سیکلت اصلی یکی از موتور سیکلت های مورد علاقه یکی از کلکسیونر های دالاسی به نام بابی هاس است. او به فروشگاه Fuller Moto دستور شروع کار برای ساخت موتور سیکلت با ظاهری آینده گرایانه داد. هاس این گونه توضیح داد: “ما می دانیم که مشغول انجام کارهایی هستیم که پیش از این هرگز صورت نگرفته است. هیچ طرح کلی وجود ندارد و ما یک چرخه تولید را انجام نمی دهیم بلکه کار ما ساخت یک موتور سیکلت rolling art منحصر به فرد است”.

در اوایل این پروژه، Fuller Moto استودیوی Nick Pugh را استخدام کرد. طراح حمل و نقل این پروژه بر روی فیلمهای جنگ ستارگان و سری مجموعه های X-Men کار کرده است. Pugh طرح های  Majestic2029 را با مداد کشیده و سپس آنها را به مدل های سه بعدی تبدیل کرد.

در مرحله بعد این تیم شروع به ساختن موتور سیکلت کردند. برایان فولر، موسس این فروشگاه توضیح می دهد که مرحله ساخت با استفاده از قاب اصلی موتور سیکلت برقی از شرکت Zero Motorcycle مستقر در کالیفرنیا آغاز شده است.

به این ترتیب، آنها می خواستند  Majestic2029 را با استفاده از قطعات فلزی پرینت سه بعدی شده بسازند. با این حال، طبق توضیحFuller ، فروشگاهFuller Moto  از تکنولوژی های قدیمی مانند جوشکاری، چکش زنی و شکل دادن استفاده می کند زیرا Fuller Moto یک فروشگاه قدیمی تولید وسایل نقلیه است.

ترکیب تکنولوژی های مدرن (پرینت سه بعدی) و قدیمی دنیا

چاپ سه بعدی قطعات فلزی موتورسیکلت
چاپ سه بعدی قطعات فلزی موتورسیکلت

نتیجه نهایی ساخت یک موتورسیکلت الکتریکی با یک بدنه در بالای آن به جای یک قاب و یک مخزن است. همچنین دارای فرمان هیدرولیکی و چرخ های پلکسی برای تکمیل ظاهر نهایی است.

مراحل طراحی بسیار پیچیده بوده است و شامل چندین شکل اصلی بود که ساخت آن با استفاده از روش های تولید سنتی امکان پذیر نمی باشد.

با چند قطعه که به سمت داخل و خارج از خود برگردانده می شوند و ارسال فایل های CAD به یک شرکت ارائه دهنده خدمات چاپ سه بعدی به نام Oerlikon AM برای پرینت سه بعدی قطعات با استفاده از تیتانیوم بهترین گزینه بود.

بریان هاید رهبر تولید فلزی در فروشگاه Fuller Moto توضیح داد: “من فکر می کنم تکنولوژی پرینت سه بعدی با فراهم کردن طیف گسترده ای از توانایی ها، امکان ساخت هر شیء را به وجود آورده است. پرینت سه بعدی فلزی تغییر بزرگی به وجود آورده است زیرا پیش از این ما تنها می توانستیم قطعات پلاستیکی را چاپ کنیم که شکننده بودند، اما قطعات جدید پرینت سه بعدی شده با استفاده از فلز بسیار مقاوم، بدون تغییر شکل و شکست هستند “.

این تکنیک های ساخت نوآورانه منجر به تولید موتور سیکلت جدید با ظاهری کاملاَ متفاوت شده است. موتور سیکلت Fuller Moto 2029 در گالریSculpture  و موزه Haas Moto  نمایش داده خواهد شد.