پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

جراحان از پرینتر سه بعدی برای پیوند کلیه کودک 2 ساله استفاده کردند

جراحان در بنیاد خیریه اعتماد، خدمات بهداشت عمومی سنت توماس  لندن، برای اولین بار از فناوری پرینتر سه بعدی بابت افزایش میزان موفقیت در پیوند پیچیده اعضاِء بدن در کودکان استفاده کردند. از این نمونه جراحی ، بر روی دکستر کلارک کودک 2 ساله‌ای صورت گرفت که با مشکل کلیوی به دنیا آمده بود. اخیرا کلیه‌ای با اندازه بزرگتر از سایز متوسط از پدر خود، برندن کلارک، دریافت کرد.
 


به دلیل پیچیدگی بیماری این کودک، دکستر کوچولو تنها قادر بود از طریق یک لوله تغذیه، غذا دریافت کند و به همین دلیل دردناک نمی‌توانست از زمان ساده صرف غذا با والدین و سه برادر خود لذت ببرد. مشخص بود که او به پیوند کلیه نیاز دارد که پدر خانواده کلیه اش را به فرزند خردسالش هدیه کرد..  
با این حال، دکستر بسیار کوچک بوده و وزن او کمتر از 10 کیلوگرم بود، درحالی‌که کلیه پدر او بسیار بزرگ‌تر از اندازه متوسط کلیه یک فرد بالغ بود و همین امر باعث نگرانی جراحان در رابطه با احتمال موفقیت‌آمیز بودن و ایمنی پیوند کلیه پدر به بدن دکستر کوچولو شده بود. 
به‌طور معمول، برای تصمیم‌گیری در رابطه با این‌که آیا انجام این پیوندهای پیچیده در کودکان انجام شدنی است یا خیر، بیمارانی مانند دکستر تحت بیهوشی قرار می‌گیرند و در برخی موارد جراح نیاز به انجام یک جراحی تهاجمی جهت شناسایی و تعیین امکان‌پذیری انجام پیوند دارد. ولی در یک روش جدید، پزشکان بنیاد خیریه اعتماد، از کلیه آقای کلارک و شکم پسر او تصویربرداری کرده و دو مدل سه بعدی مخصوص از بیمار را با استفاده از یک پرینتر سه بعدی مولتی متریال، ساخت شرکت عظیم Stratasys ایجاد کردند. مدل ایجاد شده با استفاده از پرینتر سه بعدی، به پزشکان در درک جنبه‌هایی مانند عمق و فضای داخل شکم بچه کمک کرد، در حالی که اغلب تعیین این موارد با استفاده از تصویربرداری معمولی بسار مشکل می باشد . 

 


در مورد دکستر، مدلهای چاپ ‌شده سه بعدی نیز در روز جراحی به اتاق عمل برده شده و توسط جراحان پیوند بررسی شدند. 
آقای پنکاج چانداک، مسئول ثبت پیوندهای انجام شده در بنیاد خیریه اعتماد خدمات بهداشت ملی Guy and St Thomas گفت، " امکان چاپ مدل سه بعدی از آناتومی بیمار در بافت‌های مختلف، با جزئیاتی مانند رگ‌های خونی درون آن، امکان تشخیص ارتباطات آناتومیکی بحرانی بین ساختارها را فراهم می‌کند. مواد منعطف نیز امکان مشابه‌سازی بهتر انعطاف‌پذیری اعضای درون شکم برای شبیه‌سازی محیط جراحی را فراهم می‌کند. 

آقای چانداک Pankaj Chandak در این زمینه می‌گوید:  این فناوری از پتانسیل خوبی جهت بهبود و کمک به فرایند تصمیم‌گیری، هم در حین تصمیم گیری های پیش از عمل و هم در اتاق عمل برخوردار است و بنابراین می‌تواند به ایمنی عملی ها پیجیده کمک کرده و مراقبت از ایمنی بیمار را افزایش دهد
امیلی کلارک Emily Clark مادر دکستر می‌گوید:  پز از انجام پیوند کلیه، دکستر کوچولوی ما کاملا تغییر کرده و برای اولین بار با ما سر میز غذا می نشیند و میتواند غذای جامد بخورد.

ما همیشه می‌دانستیم که عمل می‌تواند پیچیده باشد اما دانستن اینکه جراحان، جراحی را با مدلهای سه بعدی طراحی کرده‌اند که کاملا مطابق با آناتومی کلیه همسرم و شکم پسرم است، بسیار اطمینان‌بخش بود.

ما هم امیدواریم که در مورد دکستر کوچولو و سایر خانواده‌هایی که از موارد مشابه رنج می‌برند این اطمینان را بدهم که فناوری پیشرفته ای مانند پرینتر سه بعدی، می‌تواند به جراحان در درمان بهتر عزیزانشان کمک کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مینا محمودی

چاپگر های سه بعدی صنعت خودرو سازی و قطعه سازی را متحول می کنند

شرکت لوکال موتور (Local Motor)  ، اولین خودروی چاپ سه بعدی خودش را به نام Starti در نمایشگاه ین المللی فناوری ساخت در شیکاگو IMTS به نمایش گذاشت. فعالیت های این شرکت که در سال 2007 تاسیس شده، متمرکز بر تولید تعداد کم خودرو و با استفاده از موتورهای فروش آزاد Open Source است.

به گزارش سایت Topgear بدنه این خودرو با چاپگر سه بعدی بزرگی چاپ شده است . سپس موتور و قطعات داخلی بر روی بدنه  مونتاژ شده است.

LM-supernova-3d-printing

تمامیبدنه خودرو بهمراه صندلی ها و ستون ها و … بصورت یکپارچه در شرکت Local Motor توسط یک چاپگر رباتیک و با استفاده از مواد فیبر کربن چاپ شده اند.

local-motors-3d-printing-prima-auto-stampata-in3D-strati-

لوکال موتور با استفاده از این روش، تعداد قطعات بدنه خودروی Starti را از 2000 قطعه به 40 قطعه کاهش داده است.
نیروی محرکه این خودرو برقی ، متعلق به Renault Twizy است. به گزارش Autonews ، جیمز ارل  James Earle  سر مهندس پروژه معتقد است که شرکت آنها بجای داشتن یک کارخانه بزرگ در ژاپن یا دیترویت ، میتواند در هر محلی یک کارخانه کوچک داشته باشد و متناسب با سفارش مشتریان به تولید خودرو بپردازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مینا محمودی

چاپ سه بعدی شکلات

اگر فناوری پرینت سه بعدی روش جدید تولید غذا بود چه می شد؟ پرینتر سه بعدی روز به روز بیشتر و بیشتر در دسترس قرار می گیرد و به طور کامل تولید مواد غذایی را تغییر می دهد. در این مقاله خواهیم دید چاپ سه بعدی چه امکانات جدیدی برای تولید شکلات ارائه می دهد.

چاپ سه بعدی شکلات

چاپ سه بعدی هر روز شگفت انگیزتر از قبل شده است. پروژه های پرینتر سه بعدی غذا شاید جدی تر از آنچه شما فکر می کنید باشد. به عنوان مثال، آیا شما تا به حال در مورد پیتزای چاپ سه بعدی شده شنیده اید؟ استارتاپ Beehex در حال راه اندازی یک چاپگر سه بعدی پیتزا برای فضانوردان است تا بتوانند در طول مأموریت های فضایی خود پیتزا بخورند. چاپ سه بعدی مواد غذایی می تواند راه حل خوبی برای رفع مسائل دیگری نیز باشد. Milena Adamczewska در تیم بازاریابی ByFlow توضیح داد: “در حال حاضر چگونگی پایداری چاپ سه بعدی مواد غذایی در آینده، بطور گسترده ای موضوع تحقیق در سراسر جهان می باشد. انتظار می رود که این روش راه حل هایی برای ایجاد رژیم غذایی شخصی و کمک به کاهش زباله های مواد غذایی فراهم کند. ”

 

چاپ سه بعدی مواد غذایی
عکس چاپ سه بعدی مواد غذایی

امروزه ساخت هر شی با چاپ سه بعدی امکان پذیر شده است و چاپ سه بعدی شکلات یکی از شگفت انگیز ترین کاربرد های این تکنولوژی می باشد.

چگونه چاپ سه بعدی می تواند صنعت شکلات سازی را تغییر دهد؟

یکی از مزایای اصلی چاپ سه بعدی دقت بالای نتیجه نهایی چاپ است که شما در پایان عملیات پرینت تحویل می گیرید. این تکنولوژی اجازه می دهد تا نتایج قابل قبولی با دقت بالا به دست آید و برای ایجاد اشکالی که پیش از این امکان ساخت آنها وجود نداشته است مناسب می باشد .

امروزه تنها طعم برای جذب دوستداران شکلات کافی نیست. در واقع طراحی تبدیل به یک جنبه واقعا مهم در صنعت شکلات شده است و شکلات سازان روی طراحی های چشمگیر برای جلب توجه مشتری ها کار می کنند. به لطف این تکنولوژی، شما می توانید هر مدل سه بعدی را به یک شکلات واقعی تبدیل کنید. این تکنولوژی امکان ایجاد تمام ساختار های شکلات سفارشی را فراهم کرده است.

پرینت سه بعدی شکلات
عکس پرینت سه بعدی شکلات

Milena Adamczewska توضیح می دهد: “سرآشپزها و دیگر متخصصان صنایع غذایی با استفاده از چاپگرهای سه بعدی می توانند مشتریان خود را حیرت زده کرده و تقریباَ تمامی خواسته هایشان را تحقق ببخشند. شخصی سازی یکی از بزرگترین مزایای چاپ سه بعدی مواد غذایی است. ما میبینیم که چطور شکلات سازان و و مشتریانشان با شور و شوق به این نوآوری و فرصت های جدیدی که ایجاد کرده است واکنش نشان می دهند. پیش بینی می شود غذای شخصی سازی شده به یک روند غالب در صنعت غذا تبدیل شود. ”

اگر در صنعت غذا مشغول به کار هستید، شما می توانید از شکلات چاپ سه بعدی شده در فروشگاه شکلات خود و یا در رستوران خود استفاده کنید. نمونه هایی از چاپگرهای سه بعدی در اینجا آمده است.

چاپگر سه بعدی شکلات  Choc Edge

چاپگر سه بعدی شکلات Choc Edge
عکس چاپگر سه بعدی شکلات Choc Edge

Choc Edge یک تولید کننده چاپگرهای سه بعدی شکلات است. آنها یک چاپگر شکلات شگفت انگیز به نام Choc Creator توسعه داده اند.

چاپگرهای سه بعدی شکلات درست مثل چاپگر های سه بعدی معمولی کار می کنند. شما باید یک مدل سه بعدی با نرم افزار مدل سازی برای پرینت آن با چاپگر سه بعدی ایجاد کنید. ابتدا فایل STL خود را ایجاد کرده، سپس آن را با فرمت G-code به چاپگر ارسال می کنید و یک ساختار سه بعدی واقعی چاپ می کنید. این دستگاه شکلات را لایه به لایه چاپ می کند و امکان چاپ سه بعدی هر نوع شکلات با این دستگاه وجود دارد. شما می توانید از شکلات شیری نیز ​​استفاده کنید اما چاپ سه بعدی شکلات تلخ بهتر است.

به منظور تحویل گرفتن ساختار چاپ سه بعدی شده عالی، شکلات ها باید به کمک دستگاه خنک کننده خنک شوند.

یکی از کاربرد های مفید چاپ سه بعدی

چاپ شکلات امکان پیشروی کاربرد های ساخت افزایشی را بالا می برد. به طور مثال این فناوری می تواند برای مقاصد آموزشی مفید باشد. همچنین آزادی عمل شکلات سازان را افزایش می دهد و به این ترتیب آنها می توانند خلاق تر باشند و مشتریانشان را شگفت زده کنند.

در حال حاضر سفارشی سازی انبوه در بسیاری از صنایع مختلف وجود دارد و صنعت مواد غذایی از این امر مستثنی نیست. این شکلات ها می توانند فقط برای ایجاد دکوراسیون استفاده شوند و یا شرکت های تجاری می توانند از این نوع ساختار های چاپ سه بعدی برای تولید شکلات با لوگو شرکت هایشان برای مناسبت های خاص استفاده کنند.

آینده چاپ سه بعدی مواد غذایی

آینده این تکنولوژی در تولید مواد غذایی بویژه شکلات به نظر امیدوار کننده است. این فناوری فرصت های جدیدی را برای شکلات سازان ایجاد کرده است و می تواند برای اهداف تبلیغاتی، تحقیقاتی و یا هنری استفاده شود.

نمی توان ادعا کرد که شکلات های چاپ سه بعدی شده به طور کامل جایگزین شکلات های دست ساز خواهند شد. زیرا هم چنان متقاضی برای شکلات های زیبا و سنتی وجود دارد. در واقع چاپ سه بعدی شکلات برای شکلات سازان امکان تولید شکلات های منحصر بفرد را فراهم کرده است.

چاپ سه بعدی در آینده می تواند به ما در حل بسیاری از مشکلاتمان کمک کند و راه حل های جدیدی برای تولید و تجربه غذاهای گوناگون متناسب با نیازمان ارائه دهد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مینا محمودی

انقلاب پرینترهای سه بعدی

انقلاب پرینترهای سه بعدی، عنوان اولین مقاله‌ای است که در سایت دیمانسه به آن پرداختند . تاکید دیمانسه در این مطلب بر این موضوع است که پرینترهای سه بعدی اگر هم قرار باشد تغییری ایجاد کنند، این تغییر فراتر از چیزی است که رسانه‌ها به ما می‌گویند. راستش آدرس محل وقوع این تغییرات هم اشتباهی است. تکنولوژی‌های پیچیده و پیشرفته پرینت سه بعدی که توسط شرکت‌های بزرگ به کار می‌رود می‌تواند فرآیندهای آن‌ها را کمی‌ بهتر و بهینه‌تر کند. اما تغییر اصلی با همین پرینترهای ساده رومیزی و از کارگاه‌ها و خانه‌های مصرف‌کنندگان عمومی شروع خواهد شد. تغییری که بر بستر تکنولوژی‌های دیجیتال نوین شکل گرفته و ما از آن با عنوان جنبش خلاق یا Makers Movement نام می‌بریم.

اگر امروز از یک نفر بخواهید لیستی از ۵ تکنولوژی مهم دنیا که آینده ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد تهیه کند، به احتمال زیاد در این لیست چاپ یا پرینت سه بعدی هم خواهد بود.

مهم نیست روزانه با این تکنولوژی سرو کار دارید یا نه. به احتمال زیاد شما هم به مقالات متعددی که دستاوردهای پرینت سه بعدی را معرفی می‌کنند برخورده‌اید. کارهایی که بیشتر به معجزه شبیه است تا محصولات ساخته شده به دست انسان. موتورهای موشک پرینت شده، چاپ بافت‌‌های مختلف بدن انسان، ساخت ابراتوموبیل‌‌‌ها و موارد دیگر.

از طرف دیگر وقتی که در سایت‌های مرتبط با این حوزه می‌چرخید متوجه می‌شوید که تقریبا تمامی آن‌ها از موضوعات مشابهی صحبت می‌کنند. انواع تکنولوژی‌های موجود، موادی که می‌توان چاپ کرد و مواردی از این دست.

اما بیشتر وقت‌ها، یک سری موضوعات مهم در این میان گم می‌شود و کم‌تر کسی به آن‌ها می‌پردازد. یکی از این سوالات مهم این است که تکنولوژی پرینت سه بعدی یا چاپ سه بعدی (۳dprinting)  چطور می‌تواند دنیای اطراف ما را متحول کند؟ اگر این تکنولوژی آنقدرها که می‌گویند مهم است، دنیای ما با آن به چه شکلی در خواهد آمد؟

یکی از دلایلی که کمتر به سوالاتی از این دست پرداخته می‌شود سهل ممتنع بودن آن است. معلوم است که پرینترهای سه بعدی قرار است انقلابی به راه بیندازند و هر کسی می‌تواند این را تشخیص بدهد. اما وقتی که می‌خواهیم این تغییرات را با جزئیات بیشتر توضیح بدهیم متوجه می‌شویم آنقدرها هم کار ساده‌ای نیست.

باید در نظر داشت که بخشی از این مشکلات به خود پرینترهای سه بعدی باز می‌گردد. کسانی که با این حوزه آشنایی دارند می‌دانند که هزینه تولید محصول به این روش درمقایسه با روش‌های دیگر بسیار بالا است و سرعت پرینترهای سه بعدی موجود در بازار هم اغلب قابل مقایسه با روش‌های دیگر تولید نیست. به همین دلیل وقتی صحبت از انقلاب صنعتی پرینترهای سه بعدی می‌شود فکر می‌کنیم که اشتباه شنیده‌ایم. اگر انقلابی هم در کار باشد باید توسط پرینترهای فوق پیشرفته که در انحصار شرکت‌های بزرگ است صورت گیرد.

آخر این دستگاه‌های کوچک و به نسبت ارزان دوست داشتنی که صدای شبیه به ربات می‌دهند و بیشتر شبیه به یک اسباب بازی هستند چطور می‌خواهند دنیای ما را تغییر دهند؟

همه این‌ موارد دست به دست هم داده تا چیزی به اسم انقلاب پرینترهای سه بعدی و پتانسیل بالای روش‌های ساخت و تولید افزایشی چیزی بسیار مبهم و شبیه رویا باشد. چیزی که بیشتر به درد سرگرمی می‌خورد تا انجام کارهای واقعی و ایجاد تغییر و تحول.

با توجه به موارد گفته شده قصد داریم در این مقاله به دنبال پاسخی برای این سوال‌ها بگردیم و ببینیم که آیا تکنولوژی پرینت سه بعدی و دیگر تکنولوژی‌های مشابه و وابسته به آن، توان ایجاد تغییر در جهان اطراف ما را دارند؟ و اگر این توانایی را دارند، چطور می‌توانند این تغییرات را ایجاد کنند و با در نظر گرفتن دیگر تکنولوژی‌های در حال توسعه مانند واقعیت افزوده و هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دنیای آینده ما چطور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. منظور ما از دنیای آینده ۱۰۰ سال دیگر نیست. دنیای آینده مد نظر ما ۵ تا ۱۰ سال بعد است. دنیایی که سرعت بالای تغییرات، آن را پیش‌بینی ناپذیر کرده است.

یک تاریخچه مختصر از انقلاب‌های صنعتی

ما در دیمانسه سعی می‌کنیم با مرور نظرات متخصصان و فعالان مطرح و پیشرو در زمینه تکنولوژی‌های نوین، دید بهتری از تحولات آینده به دست بیاوریم که بدون شک پرینترهای سه بعدی بخش جدایی ناپذیری از این تحولات خواهند بود.

یکی از افراد مطرح در این زمینه کریس آندرسون (Chris Anderson) است. او را بیشتر به واسطه کتاب مطرحش به نام The Long Tail یا دم بلندمی‌شناسند. کریس آندرسون برای مدت ۱۱ سال سردبیر مجله اینترنتی WIRED بود که یکی از مجلات مطرح در زمینه تکنولوژی است. پس از آن بیزینس خود در زمینه پرینترهای سه بعدی و سخت افزارهای متن باز به نام ۳D Robotics را تاسیس کرد که از شرکت‌های مطرح در این صنعت است.

کریس آندرسون در کتاب خود به نام سازندگان (Makersبرای بررسی تحولاتی که تکنولوژی‌هایی مثل پرینت سه بعدی در زندگی ما ایجاد می‌کند، تاریخچه‌ای از انقلاب‌های صنعتی و شرایط تاریخی آن‌ها را روایت می‌کند.

او نقل می‌کند که در قرن بیستم، با یک ایده تنها نمی‌شد تغییرات زیادی ایجاد کرد. درست است که قوانین ثبت اختراع از مخترعین حمایت می‌کرد اما اگر محصولی که ساخته می‌شد تقاضای زیادی نداشت، آن محصول عملا مرده به حساب می‌آمد و هیچ وقت به دست مصرف کننده نمی‌رسید.

قدرت در دست کسانی است که کنترل ابزار تولید را در دست دارند. «کارل مارکس»

این موضوع ما را به یاد عبارتی از یکی از نظریه‌پردازان مشهور قرن نوزدهم، کارل مارکس می‌اندازد : قدرت در دست کسانی است که کنترل ابزار تولید را در دست دارند.

فرض کنیم در قرن بیستم شما یک مخترع بودید. اگر شانس این را داشتید تا در یک کشور صنعتی زندگی کنید و اختراعی را به نام خود ثبت کنید، باید امتیاز آن اختراع را به یک شرکت بزرگ می‌فروختید. آن شرکت بزرگ هم با منابعی که در اختیار داشت، محصول شما را به تولید انبوه می‌رساند و سهم اندکی را هم به شما می‌داد. در واقع هیچ کس به صورت انفرادی و یا در قالب گروهی بسیار کوچک، شانس تولید و ایجاد تغییر را نداشت. در قرن بیستم یک مخترع به سختی می‌توانست کارآفرین هم باشد.

برخلاف قواعد عصر صنعتی، ما در ۲۰ سال گذشته شاهد تحول عظیمی در دنیای دیجیتال بوده‌ایم. تحولاتی که به واسطه ظهور اینترنت، ارتباطات و زندگی شخصی ما را به شدت تحت تاثیر قرار داد. اگر ۳۰ سال پیش کسی برای ما از شرایط دنیای امروز صحبت می‌کرد در بهترین حالت او را شخصی خیال پرداز و یا دیوانه می‌دانستیم.

در گذشته برای ایجاد تغییرات بزرگ، باید در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا می‌آمدید و یا شانس کار کردن و مورد توجه قرار گرفتن نزد یک کارآفرین دیگر را می‌داشتید. اما امروز می‌بینیم که یک دانشجو در اتاق خوابگاهش پلتفرمی را راه ‌اندازی می‌کند و دنیا را تغییر می‌دهد.

منشا تغییر و تحولی که در دنیای دیجیتال اتفاق افتاد چه بود؟

شاید بتوان گفت که یکی از دلایل اصلی این تحول بزرگ این بود که در دنیای دیجیتال، هر کسی حق تولید داشت و انحصار خلق چیزهای مختلف در دست افراد خاص متمرکز نبود.

اینترنت با یک ایده ساده شروع شد. در ابتدا تنها آزمایشگاه‌های تحقیقاتی که تجهیزات گران‌قیمتی داشتند، از اینترنت، به عنوان یک شبکه برای ارتباط با هم استفاده می‌کردند. اما پس از مدتی این تکنولوژی از انحصار آزمایشگاه‌ها در آمد و کم کم وارد زندگی مردم عادی شد.

از وقتی که وب محدود به فضاهای آکادمیک و نظامی نماند و در دسترس عموم قرار گرفت، ما هر روز شاهد نوآوری‌های زیادی بودیم و با پیدایش جنبش‌های متن باز (Open Source) که پیدایش سیستم عامل لینوکس از نمونه‌های آن بود، شاهد از بین رفتن انحصار شرکت‌های بزرگ و نوآوری‌های بیشتر بودیم.

در دنیای اینترنت و به لطف جنبش‌های متن باز، هر کسی می‌توانست ارزشی خلق کند و به دنیای آنلاین اضافه کند و یا محصولات و خدمات موجود را بهبود ببخشد.


هرکسی با هر‌ ایده‌ای که در ذهن دارد می‌تواند با کد زدن و برنامه‌نویسی –که آموزش آن هم به وفور و رایگان یافت می‌شود- محصولی تولید کند و وارد بازاری بشود که میلیاردها نفر در آن هستند.

اگر فکر می‌کنید این هم کافی نیست بهتر است نگاهی به شتابدهنده‌ها بیندازید. امروز شتابدهنده‌ها حتی به ایده هم اهمیت چندانی نمی‌دهند و به شرط داشتن کمی مهارت و علاقه به یادگیری و پیشرفت حاضرند شما را در دوره‌های آموزشی خود بپذیرند و روی شما سرمایه‌گذاری کنند. فارغ از این که از ایده شما استقبال شود و این شرایط باب میل شما باشد یا نه، امروزه و با فرصتی که دنیای اینترنت در اختیار ما قرار داده، فاصله میان مخترع بودن و کارآفرین بودن به شدت کاهش پیدا کرده است.

اما اگر فکر می‌کنید ۲۰ سال گذشته بسیار هیجان انگیز و جادویی بوده باید بگوییم که کمی بیشتر صبر کنید. چون همه چیز تازه شروع شده است.

دنیای اینترنت متشکل از بیت‌ها است. اقتصاد بدون وزنی که توسط همین بیت‌ها ساخته‌شده زندگی ما را به شکل باور نکردنی تغییر داده است. اما بهتر است فراموش نکنیم ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که متشکل از اتم‌ها است و اقتصاد آنلاین تنها گوشه‌ای از آن است (کمی بیشتر از ۱۰ درصد اقتصاد جهان).


انقلاب پرینترهای سه بعدی و دگرگون شدن دنیای اتم‌ها (انقلاب صنعتی جدید)

گفتیم که در دنیای وب،‌ همه به ابزار توسعه و نوآوری دسترسی یکسان داشتند و دیدم که چطور این مدل اقتصادی را تشکیل داد که در زندگی همه ما تاثیر گذار شد. این مدل باعث تغییر کسب و کارها و بازتعریف مفاهیمی مانند کارآفرینی شد و در واقع کل اقتصاد جهان را متحول کرد. تصور کنید که همین روند در دنیای فیزیکی یا اتم‌ها تکرار شود. دنیایی که اقتصادی به مراتب بزرگتر دارد و هر روز در آن زندگی می‌کنیم. شاید امروز شرایط برای نوآوری بیشتر از گذشته فراهم باشد چون در کنار پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه ابزار ساخت ما به اینترنت هم دسترسی داریم.

عادت‌هایی که دنیای وب در ما ایجاد کرده می‌تواند به کمک ما بیاید. به اشتراک گذاری یکی از این عادت‌هاست. با نگاهی به اطراف خود می‌بینیم که همه ما داریم از دستورالعمل‌های یکسانی پیروی می‌کنیم : اگر کاری می‌کنیم از آن عکس یا ویدئو می‌گیریم. وقتی که آن کار را ثبت کردیم آن را به صورت آنلاین پست می‌کنیم تا دوستانمان هم آن را ببینند. ما هم هر روز فعالیت‌های دوستان و افرادی که در شبکه ارتباطی‌مان هستند را دنبال می‌کنیم.

پروژه‌هایی که به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می‌شوند تبدیل به منبع الهامی برای دیگران می‌گردند. کافی است به پلتفرم‌هایی مثل Githubنگاهی بیندازید یا سایت‌های کراودفاندینگ مثل kickstarter که مرکز حمایت از ایده‌های مستقل و خلاقانه شده‌ است. امروز میلیون‌ها نفر از کسانی که در گذشته به صورت انفرادی و در کارگاه‌های شخصی خودشان به اختراع و نوآوری می‌پرداختند با می‌توانند با هم تعامل و همکاری کنند و مهارت‌ها و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند.

چند دهه قبل شرکت‌هایی که در گاراژ خانه مهندسین جوان تشکیل می‌شدند، سال‌ها زمان نیاز داشتند تا به بیزینس‌هایی بزرگ تبدیل بشوند. امروز اما دانشجوهایی که در اتاق خود کد می‌زنند می‌توانند در عرض مدتی کوتاه‌تر بیزینس‌هایی بزرگ را ایجاد کنند. این قدرتی بود که کامپیوترها به ما دادند. امروز، پرینترهای سه بعدی، دستگاه‌های سی ان سی و برش لیزر و نرم‌افزارهای ساده طراحی سه بعدی همین قدرت را در حوزه ساخت محصولات فیزیکی به ما داده‌اند.

اگر نوآوران و مخترعان قرن گذشته امروز بودند، در کارگاه‌های خود علاوه بر دیگر تجهیزات ساخت، پرینتر سه بعدی و یک کامپیوتر متصل به اینترنت هم داشتند. آن‌ها به جای این که به تنهایی روی پروژه‌هایشان کار کنند، به جامعه‌ای می‌پیوستند که دغدغه‌های مشابه آنان را داشت و به جای این که چرخ را از اول اختراع کنند از دستاوردهای دیگران الهام می‌گرفتند و با استفاده از پروژه‌های عمومی کار خود را ساده‌تر انجام می‌دادند و به جای این که طرح‌های خود را ثبت حقوقی کنند، آن‌ها را به اشتراک می‌گذاشتند.

شاید تصویری که ترسیم کردیم کمی ایده‌آل به نظر برسد اما این جنبشی است که خیلی وقت است شروع شده و همین الان هم دارد اتفاق می‌افتد. دیگر برای تولید محصولات نیازی به تاسیس خط تولیدهای بزرگ نیست و نیاز نیست برای موفقیت طرح خود دست به دامن شرکت‌های بزرگ شد. همین الان هم با طراحی محصولات مورد نظر خود و با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی یا استفاده از سرویس‌های پرینت سه بعدی می‌توان محصولات زیادی را تولید کرد و در بازارهای اینترنتی آنلاین به فروش گذاشت و برای تامین مالی پروژه هم از خدمات وبسایت‌های کراودفاندینگ استفاده کرد.

فرصت‌هایی که با جنبش خلاق (Makers Movementشکل گرفته این امکان را به بیزینس‌ها می‌دهد که در عین حال که کوچک هستند به بازار جهانی دسترسی داشته باشند و در عین این که نوآور و سودده هستند از هنر هم در کارهای خود استفاده کنند، امروز بیزینس‌ها می‌توانند تکنولوژی بالا با قیمت‌های پایین داشته باشند و مهم‌تر از همه اینها، می‌توانند به تولید محصولاتی فکر کنند که افراد زیادی به آن نیاز دارند. اما چون این نیاز آنقدر بالا نیست که تولید انبوه را توجیه کند، تولید نمی‌شود. در واقع جنبش سازندگان و تکنولوژی‌های جدیدی که گفتیم، مدل اقتصادی قدیم را به چالش می‌کشد و از این طریق دنیای اطراف ما را دگرگون می‌کند.

باید توجه داشت که این شرایط ایده‌آل خود به خود ایجاد نمی‌شود و برای ایجاد این تغییرات، باید اکوسیستمی از طراحان و سازندگان و پلتفرم‌های مختلف در این راستا شکل بگیرد که بتواند به صورت پایدار به خلق ارزش بپردازد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مینا محمودی

اپرینتر سه بعدی " DLP "

 در این مطلب درباره  پرینتر سه بعدی " DLP " توضیح خواهیم داد:

پردازش دیجیتال نور

 یکی از انواع فناوری پرینتر سه بعدی، تکنولوژی پرینتر سه بعدی DLP است که همچنین یکی از قدیمی ترین تکنولوژی های نمونه سازی سریع می باشد. در این تکنولوژی از نوعی رزین فتوپلیمر به عنوان مواد اولیه و از یک منبع نور برای خشک کردن رزین استفاده می شود. عملکرد این نوع از پرینتر های سه بعدی بر مبنای تابش نور به رزین فتوپلیمر و جامد شدن رزینها انجام میپذیرد. و با تکرار این کار لایه به لایه شکل مورد نظر با دقت بسیار بالا ساخته می شود.

 


نمونه سازی با تکنولوژی پرینتر سه بعدی  DLP
 از این روش برای ساخت نمونه های با دقت بسیار بالا در صنعت طلاسازی، دندان پزشکی و برخی از صنایع که از نمونه پرینت شده به عنوان نمونه ای که در قالب گچی یا سرامیکی قرار می گیرند استفاده می شود.


 

از جمله مزایای این تکنولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    دقت بسیار بالا در ساخت حداکثر 5 میکرومتر 
2.    سرعت بالای تولید نمونه اولیه
3.    استفاده از رزین هایی که قابلیت casting دارند و مورد استفاده در صنعت ریخته گری دقیق  می باشند.
4.    صافی سطح بسیار بالا

 


 
مواد مصرفی پرینتر های سه بعدی  DLP 
مواد مصرفی این پرینتر های سه بعدی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:
گروه اول : رزین های صنعتی که از استحکام بالایی برخوردار هستند و در مقابل حرارت دوام بالایی دارند.
گروه دوم : رزین های ریخته گری castable  می باشند که از استحکام کمتری برخوردار بوده و در دمای پایین تری ذوب می شوند که این قابلیت به عنوان خاصیت اصلی در ریخته گری دقیق استفاده می شود. مورد استفاده این رزین ها در ریخته گری دقیق به این شکل است که نمونه پرینت شده مستقیم در داخل سیلندر های ریخته گری دقیق قرار گرفته و بعد از وکیوم شدن، بسته به نوع قالب گیری و خشک شدن گچ یا سرامیک، کل قالب حرارت داده می شود تا نمونه پرینت شده، بسوزد و از بین برود و قالب آماده ریخته گری شود. در مرحله آخر نیز فلز مورد نظر ذوب شده و در سیلندر ریخته می شود. البته از نمونه های پرینت شده با رزین های صنعتی نیز برای ساخت قالب های لاستیکی یا سیلیکون نیز استفاده می شود و بعد در قالب لاستیکی موم ریخته می شود و در نهایت نمونه مومی برای استفاده در سیلندر استفاده می شود. 

یکی از مزایای روش DLP این است که عمق کمی در مخزن مواد، رزین کستبل مورد نیاز می باسد که این خود باعث تسهیل در روند تولید و به طور کلی پایین آوردن هزینه و کاهش ضایعات تولید است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مینا محمودی

قرار گرفتن ایران در میان ۶ کشور تولیدکننده پرینترهای سه‌بعدی صنعتی

پژوهشگران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با طراحی و ساخت پرینترهای سه‌بعدی صنعتی، ایران را در میان شش کشور دارنده دانش فنی این محصول قرار دادند.

امیرحسین محمودی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این شرکت دانش‌بنیان با حضور جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس آغاز کرد، گفت: طراحی و تولید پرینترهای سه‌بعدی از زمینه‌های فعالیت ما به شمار می‌رود که در این راستا موفق به ساخت پرینتر سه‌بعدی صنعتی از نوع SLS شدیم.

وی با بیان اینکه این پرینترها با "پودر" و لیزر" کار می‌کنند، ادامه داد: این پرینتر قابلیت کالیبره شدن برای "پلی‌آمید" با استحکام مکانیکی بالا را دارد، ضمن آنکه امکان تغییر تنظیمات برای کاربران دانشگاهی در آن پیش‌بینی شده است.

محمودی تولید قطعات نهایی در تیراژ کم و بدون نیاز به قالب‌سازی را از دیگر مزایای این دستگاه عنوان کرد و یادآور شد: پرینتر عرضه شده در این تحقیقات برای صنایعی که به دلیل تحریم‌ها در تامین قطعات با مشکل مواجه هستند و یا به دنبال کاهش قیمت تمام‌شده قطعات یدکی هستند، بسیار کارآمد خواهد بود.

مجری این طرح با تاکید بر اینکه دستگاه ساخته‌شده قابلیت تنظیم بر روی مواد مختلف پلیمری و کامپوزیتی را دارد، یادآور شد: این دستگاه به صورت بسته کامل همراه با ۱۵ تجهیز جانبی به مشتریان تحویل داده می‌شود.

این محقق، قیمت رقابتی با نمونه‌های خارجی و در دسترس بودن خدمات پس از فروش را از دیگر مزایای این پرینتر نام برد و اظهار کرد: دستگاه پرینتر سه بعدی صنعتی ساخته شده نصف قیمت مشابه خارجی و با همان کیفیت است.

محمودی تاکید کرد: این فناوری در اختیار شش کشور دنیا است که ایران یکی از این کشورها به شمار می‌رود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مینا محمودی

پرینت سه بعدی در فضا

ناسا یک آچار را به ایستگاه فضایی ایمیل کرد

ناسا نقشه یک آچار مورد نیاز را به فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر می‌برند ایمیل کرد تا پرینت سه بعدی بگیرند و آنها با استفاده از پرینت سه بعدی آن آچار را ساختند.
این اولین باری است که ابزار مورد نیاز فضانوردان به آنها ایمیل می‌شود.

trtr
پیش از این اگر فضانوردان وسیله‌ای لازم داشتند باید ماه‌ها صبر می‌کردند تا آنها را به همراه محموله‌هایی که مرتب برایشان فرستاده می‌‌شود دریافت کنند.
پرینتر سه بعدی ایستگاه فضایی نیمه ماه گذشته میلادی نصب شد و اواخر نوامبر اولین قطعه خود را، که یک قطعه یدکی برای خود پرینتر بود، پرینت کرد.
ناسا می‌گوید قابلیت پرینت سه بعدی ابزار مورد نیاز این امکان را به فضانوردان می‌دهد که در ماموریت‌های بلندمدت فضایی بیشتر به خود متکی باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مینا محمودی