جراحان در بنیاد خیریه اعتماد، خدمات بهداشت عمومی سنت توماس  لندن، برای اولین بار از فناوری پرینتر سه بعدی بابت افزایش میزان موفقیت در پیوند پیچیده اعضاِء بدن در کودکان استفاده کردند. از این نمونه جراحی ، بر روی دکستر کلارک کودک 2 ساله‌ای صورت گرفت که با مشکل کلیوی به دنیا آمده بود. اخیرا کلیه‌ای با اندازه بزرگتر از سایز متوسط از پدر خود، برندن کلارک، دریافت کرد.
 


به دلیل پیچیدگی بیماری این کودک، دکستر کوچولو تنها قادر بود از طریق یک لوله تغذیه، غذا دریافت کند و به همین دلیل دردناک نمی‌توانست از زمان ساده صرف غذا با والدین و سه برادر خود لذت ببرد. مشخص بود که او به پیوند کلیه نیاز دارد که پدر خانواده کلیه اش را به فرزند خردسالش هدیه کرد..  
با این حال، دکستر بسیار کوچک بوده و وزن او کمتر از 10 کیلوگرم بود، درحالی‌که کلیه پدر او بسیار بزرگ‌تر از اندازه متوسط کلیه یک فرد بالغ بود و همین امر باعث نگرانی جراحان در رابطه با احتمال موفقیت‌آمیز بودن و ایمنی پیوند کلیه پدر به بدن دکستر کوچولو شده بود. 
به‌طور معمول، برای تصمیم‌گیری در رابطه با این‌که آیا انجام این پیوندهای پیچیده در کودکان انجام شدنی است یا خیر، بیمارانی مانند دکستر تحت بیهوشی قرار می‌گیرند و در برخی موارد جراح نیاز به انجام یک جراحی تهاجمی جهت شناسایی و تعیین امکان‌پذیری انجام پیوند دارد. ولی در یک روش جدید، پزشکان بنیاد خیریه اعتماد، از کلیه آقای کلارک و شکم پسر او تصویربرداری کرده و دو مدل سه بعدی مخصوص از بیمار را با استفاده از یک پرینتر سه بعدی مولتی متریال، ساخت شرکت عظیم Stratasys ایجاد کردند. مدل ایجاد شده با استفاده از پرینتر سه بعدی، به پزشکان در درک جنبه‌هایی مانند عمق و فضای داخل شکم بچه کمک کرد، در حالی که اغلب تعیین این موارد با استفاده از تصویربرداری معمولی بسار مشکل می باشد . 

 


در مورد دکستر، مدلهای چاپ ‌شده سه بعدی نیز در روز جراحی به اتاق عمل برده شده و توسط جراحان پیوند بررسی شدند. 
آقای پنکاج چانداک، مسئول ثبت پیوندهای انجام شده در بنیاد خیریه اعتماد خدمات بهداشت ملی Guy and St Thomas گفت، " امکان چاپ مدل سه بعدی از آناتومی بیمار در بافت‌های مختلف، با جزئیاتی مانند رگ‌های خونی درون آن، امکان تشخیص ارتباطات آناتومیکی بحرانی بین ساختارها را فراهم می‌کند. مواد منعطف نیز امکان مشابه‌سازی بهتر انعطاف‌پذیری اعضای درون شکم برای شبیه‌سازی محیط جراحی را فراهم می‌کند. 

آقای چانداک Pankaj Chandak در این زمینه می‌گوید:  این فناوری از پتانسیل خوبی جهت بهبود و کمک به فرایند تصمیم‌گیری، هم در حین تصمیم گیری های پیش از عمل و هم در اتاق عمل برخوردار است و بنابراین می‌تواند به ایمنی عملی ها پیجیده کمک کرده و مراقبت از ایمنی بیمار را افزایش دهد
امیلی کلارک Emily Clark مادر دکستر می‌گوید:  پز از انجام پیوند کلیه، دکستر کوچولوی ما کاملا تغییر کرده و برای اولین بار با ما سر میز غذا می نشیند و میتواند غذای جامد بخورد.

ما همیشه می‌دانستیم که عمل می‌تواند پیچیده باشد اما دانستن اینکه جراحان، جراحی را با مدلهای سه بعدی طراحی کرده‌اند که کاملا مطابق با آناتومی کلیه همسرم و شکم پسرم است، بسیار اطمینان‌بخش بود.

ما هم امیدواریم که در مورد دکستر کوچولو و سایر خانواده‌هایی که از موارد مشابه رنج می‌برند این اطمینان را بدهم که فناوری پیشرفته ای مانند پرینتر سه بعدی، می‌تواند به جراحان در درمان بهتر عزیزانشان کمک کند.