انواع مواد اولیه برای انواع پرینتر سه بعدی 

 

برای دهه ها، صنعت ساخت و تولید بر روی قالب گیری و تزریق پلاستیک استوار بود اما با ظهور فناوری ساخت افزودنی یا تولید افزایشی همه چیز متحول شد. اختراع اولین نوع پرینتر سه بعدی با روش رسوب دهی مواد گرمانرم، که به نام FDM معرفی شد به مرور زمان متخصصان به محسنات و سود استفاده از فناوری تولید افزایشی پی بردند و ادامه تحقیقات متخصصان و دانشگاهیان منجر به ارائه آرایه ای بزرگ از مواد اولیه برای انواع پرینتر های سه بعدی گردید.

یکی از مزایای فناوری پرینت سه بعدی این است که شما مجبور نیستید این کار را خودتان انجام دهید. شرکت های متعددی وجود دارند که طرح های سه بعدی شما را به صورت حرفه ای برایتان توسط پرینتر سه بعدی تولید سه بعدی می نمایند . شما فقط نوع مواد اولیه را انتخاب می نمایید. انواع مواد اولیه برای پرینتر سه بعدی در طی این سالها، همسان با انواع پرینتر سه بعدی ابداع و همسان سازی شده اند و برای انتخاب مواد اولیه، بازه وسیعی از پلاستیک های معمولی تا سخت ترین آلیاژهای صنعتی وجود دارد که بر اساس نوع فناوری پرینتر سه بعدی و نیاز شما انتخاب می شوند.

اما ... چه نوع مواد اولیه را باید برای تولید سه بعدی انتخاب کنید؟
همه چیز بستگی به نیاز شما از تولید سه بعدی دارد. 
به عنوان مثال : هنگامی که شما می خواهید یک ظرف غذا را توسط پرینتر سه بعدی تولید نمایید و سالم ماندن غذا و همچنین سازگاری مواد اولیه با محیط زیست برایتان مهم است، بهترین انتخاب مواد اولیه PETG می باشد اما اگر می خواهید طراحی سه بعدی محصول خود را برای ارائه و معرفی ، در مقیاسی کوچکتر تولید نمایید بهتر است از مواد پلاستیکی گرمانرمی همچون نایلون Nylon استفاده نمایید البته PLA  هم انتخاب خوبیست و حتی ABS  ....
در حال حاضر حتی صنعت داروسازی نیز از فناوری تولید افزایشی و طیف وسیعی از مواد اولیه سازگار با محیط زیست استفاده می نماید.
حتی انواع دیگر پرینتر سه بعدی مانند Binder Jetting ، SLA ، SLS و SLM هم با رشد قابل توجهی در طیف مواد اولیه رو به رو هستند و بسیاری از سخت ترین قسمت های ساخت و تولید را که برای قرنها در اختیار صنعت گران و متخصصان ماهر بوده و به صورت دست ساز تولید می شدند را به صورت اتوماتیک انجام داده و با بالاترین دقت و سرعت تولید سه بعدی می نمایند. 


انواع پرینتر سه بعدی ، با اینکه توانایی تولید پیچیده ترین قطعات صنعتی را که تا به امروز توان تولیدشان وجود نداشته را دارا می باشد اما آموزش و یادگیری آنها سخت و پیجیده نیست.
در حال حاضر هرکسی می تواند با آموزش مناسب در مدل سازی سه بعدی و دوره آموزشی پرینتر سه بعدی، بهترین قطعات و محصولات را تولید سه بعدی نماید. و از طیف وسیعی از مواد اولیه در انواع پرینتر سه بعدی استفاده نماید.
 


در حال حاضر حتی مواد اولیه فلزی برای تولید قطعات نهایی برای استفاده در هواپیمای بوئینگ، توربینهای بزرگ جنرال موتورز، خودرو BMW و بسیاری دیگر از صنایع مادر در کارخانه های بزرگ و جهانی در حالی استفاده می باشد.

خوب دوستان، 
با این مقدمه کوتاه به قسمت انواع مواد اولیه برای انواع فناوری پرینتر سه بعدی می رسیم.
باز هم تآکید می کنم که این مطالب به صورت هفتگی به روز رسانی می شوند و قسمتهای جدیدی به آن اضافه می گردد.
برای دریافت فایل PDF ، لطفا ابتدا در سایت ثبت نام نمایید.
انواع مواد اولیه پرینتر سه بعدی چیست؟
در این قسمت، مواد اولیه را بر اساس انواع پرینتر سه بعدی معرفی می نماییم.

 

مواد اولیه پرینتر سه بعدی FDM چیست ؟


به یاد داشته باشیم که پرینتر سه بعدی FDM چه در مدل دسکتاپ و خانگی و چه در مدل حرفه ای، پرمصرف ترین نوع پرینتر سه بعدی در فناوری تولید افزایشی یا ساخت افزودنی می باشد.
   
    ABS
    
   PLA
   
   PVA
    
   PETG 
    
   HIPC
    
    FLEXIBLE
    

مواد اولیه پرینتر سه بعدی DLP و SLA چیست ؟
    RESINE


مواد اولیه پرینتر سه بعدی SLS چیست ؟

 

    NYLON P12 (White
   
    Nylon P11 (Black
   
    Nylon P11 / 12 (Gray
    
    Nylon 3200(Glass
    
    Alumide
    
    Carbonmide
    
    peba

مواد اولیه پرینتر سه بعدیPolyjet  چیست ؟


    polyjet (resin
    
    vero white resin
    
vero clear resin

مواد اولیه پرینتر سه بعدیClip  چیست ؟


    clip (resin
    
    prototyping acrylate
    
   Elastromeric polyurthane
    
    flexible polyurthane
    
   rigid polyurthane 70
    

مواد اولیه پرینتر سه بعدیcolerjet  چیست ؟


   colorjet
multi color

مواد اولیه پرینتر سه بعدیSLM  چیست ؟


    slm (metal)
   aluminium alsi7mg0.6
    

مواد اولیه پرینتر سه بعدیDMLS  چیست ؟


   dmls (metal)
    
    stainless steel 316 l
    
    titanium 6ai-4v
    

مواد اولیه پرینتر سه بعدیBinderJet  چیست ؟


   binder jet (metal)
    
    stainless steel 420 br
    
    stainless steel 316ss